Amenzi mai mari pentru bănci și retaileri

Amenzile pentru bănci și retaileri ar putea crește în mod dramatic în cazul nerespectării obligațiilor contractuale către clienți, potrivit unui proiect de Ordonanță de Urgență publicat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Astfel, nivelul amenzilor s-ar putea ridica la maximum 4% din cifra de afaceri, ceea ce reprezintă un avertisment serios pentru companiile și instituțiile bancare ale căror politici și produse ar putea induce în eroare consumatorii, fie prin oferirea de credite cu dobânzi ascunse, fie prin campanii promoționale lipsite de onestitate.

Advertisement


O altă măsură importantă prevăzută în proiect are în vederea înăspirea pedepselor pentru băncile sau retailerii care induc în eroare clienții. O noutate este reprezentată de posibilitatea ca sumele pentru întreg portofoliul să poată fă restituite ca urmare a unei acțiuni colective.


În cazul în care ordonanța va fi adoptată, profesionistul din domeniul bancar sau comercial poate fi obligat de către instanțe să modifice în totalitatea lor contractele de adeziune în curs de executare și să elimine cauzele abuzive din contractele preformulate. Instanţa este de asemenea împuternicită să dispună restituirea, ‘’în totalitate, către consumatori a sumelor percepute în temeiul unor clauze abuzive”.


Proiectul acordă posibilitatea agentului constatator ca odată cu aplicarea sancțiunii amenzii convenționale, să impună respectarea clauzelor contractuale încălcate; restiturea în maximum 15 zile de la data prezentării sau, după caz, a comunicării procesului verbal de constatare a contravenției a sumelor încasate fără un temei legal. Tot în termen de 15 zile vor trebui corectate orice eventuale neconformități cu prevederile legale menționate în procesul verbal. Neducerea la îndeplinire a termenelor și condițiilor prevăzute se va sancționa cu o sumă de până la 4% din cifra declarată de afaceri. Tot amenzi care pot ajunge până la 4% din cifra de afaceri se vor putea aplica și cu privire la modul în care clienții sunt informați în legătură cu comisioane. Reglementările au în vedere detalii foarte importante, cum ar fi dimensiunea caracterelor folosite pentru literele folosite în contract. În prezent, cuantumul amenzilor variază între 10.000-50.000 lei.

Advertisement


În opinia inițiatorilor, prevederile din acest proiect vor deschide calea unor reguli de joc mai clare și oneste pentru consumatori atât pe piața băncilor cât și în ce privește piața de retail. Condițiile vor îmbunătăți atât viața consumatorilor cât și a piețelor, deoarece impun amenzile ridicate oferă garanții că regulile vor fi respectate și climatul mediului de afaceri îmbunătățit. În special în domeniul bancar, asemenea prevederi ar putea clarifica și evita situațiile când sunt promise credite ale căror condiții sunt net în dezavantajul clienților. Dacă prevederile vor fi aprobate de forurile de drept, retailerii se vor gândi cel puțin de două ori înainte de a promite reduceri nerealiste și campanii care încearcă inducerea în eroare a consumatorului.

Advertisement

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More